Yougou yougou - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Tayma Pomeren - WaarBenJij.nu Yougou yougou - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Tayma Pomeren - WaarBenJij.nu

Yougou yougou

Door: TvP

Blijf op de hoogte en volg Tayma

03 November 2017 | Burkina Faso, Ouagadougou

Helm op, zonnebril en sjaal tegen het stof, moto starten. De straat uit, de weg met de talloze dos d’ânes volgen, Charles de Gaulle oversteken, tweede rechts en dan rechtdoor. Een grote lege tas mee om straks alles in te vervoeren op mijn rug. Geef mijn moto aan de parkeur en begin mijn routinerondje op de Marché de Wemtemga.

De Wemtenga markt (Wemtenga is een buurt hier in Ouaga die naast de mijne ligt) bezoeken is een van mijn lievelings bezigheden in het weekend. In de volksmond de ‘yougou yougou’-markt. Yougou yougou is een type van tweedehands kleren en spullen. Op een markt in hopen op een zeiltje op de grond. (Niet te verwarren met de ‘fripperie’, wat ook tweedehands is, maar dan in een winkeltje of kotje. Meer georganiseerd). Op de markt heb ik mijn vaste ronde en vaste plekken waar ik mijn spulletjes koop. De meneer met de T-shirts en blousjes voor 50 tot 100 francs (~650 francs is 1 euro). Hij is niet alleen goedkoop, maar hij heeft ook super mooie spullen. Het hele proces van samen door de stapels gaan op zoek naar juweeltjes is zo leuk. Zo heb ik bijvoorbeeld een vet goed A&F T-shirt op de kop geslagen voor 50 francs, en linnen en zijden blousjes voor werk voor 100 francs. Daar om de hoek zit de man waar ik naartoe ga voor rokken en jurken. En dan achterin het busje met de ‘pagnes’, de lokale textielen. Hier kennen ze inmiddels precies mijn stijl en als ik op zoek ben naar een specifieke soort stof dan kan ik ze dat vragen en dan nemen ze die de week daarop voor me mee. Als ik een tijdje niet ben geweest word ik begroet met een ‘bonne arrivée’ en hoe het gaat met mijn gezondheid, familie en Jessica (een vriendinnetje met wie ik altijd naar de markt ging).

Het hele winkelen op deze markt is zo leuk, het speuren naar goede deals, rondlopen en de mensen. Ik loop er een uur, anderhalf uur rond en dan is mijn rondje klaar. Naar de parking, bonnetje en muntje teruggeven aan de ‘parqueur’, sjaal om, zonnebril en helm op, motor starten, rechtdoor, linksaf, rechtdoor, dos d’âne, links en thuis. Klaar voor een nieuw weekend.

  • 03 November 2017 - 13:04

    Judy:

    In gedachte loop ik met je mee. Ik zie het helemaal voor mij.
    Heerlijk! Ik word er helemaal vrolijk van.
    Fijn weekend meisjelief!
    1000 kusjes

  • 04 November 2017 - 16:27

    Rox:

    Heerlijk tay! Geniet van alles ❤️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tayma

Actief sinds 10 Okt. 2013
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 25453

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2016 - 01 Februari 2017

Werken in Ouagadougou

14 September 2014 - 28 Augustus 2015

Studeren in Londen

28 November 2013 - 27 Februari 2014

Azie avontuur

Landen bezocht: