Tiébélé - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Tayma Pomeren - WaarBenJij.nu Tiébélé - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Tayma Pomeren - WaarBenJij.nu

Tiébélé

Door: TvP

Blijf op de hoogte en volg Tayma

25 Oktober 2016 | Burkina Faso, Ouagadougou

Met de verkoeling van de airco kijk ik uit het raam naar het zuidelijke landschap. Een kleurpalet van beige, roestbruin, oranje en een variatie van groen trekt aan me voorbij. Terugdenkend aan de woorden van zegen van de oude vrouw in het dorp. ‘Jullie komen terug in goede gezondheid en gezegend met gezonde kinderen’, vraag ik me af: “zal ik hier ooit nog eens terug komen?”. Tiébélé, een dorpje nabij de grens met Ghana. Een weekend vol rust, kalmte, zon, stof en sterren.

Na een tijd in Ouaga verbleven te hebben, werd het tijd voor een tripje de stad uit. Samen met een vriend van me die ook Ouaga uit wilde vertrok ik zaterdagochtend vroeg op onze roadtrip. Eenmaal in de overvolle taxibus richting het zuiden kwam het bekende geluksgevoel van reizen over me heen. Het heeft iets vertrouwds en nostalgisch om zo hutje mutje in zo’n busje te zitten. Ook al is het een ander land en continent, toch doet het me denken aan reizen en mijn eerste reis in Zuid Amerika. En ik word er altijd blij van, ook al was dit maar voor een weekendje.

Tiébélé is een heel klein dorpje, in een regio wat bekend staat om de decoratie op hun huizen. Waar de meeste huizen de eentonige kleur van aarde hebben, zijn er in deze regio veel huizen te vinden die mooie decoraties hebben en de huizen een kleurrijk, feestelijk uiterlijk geven. Het hostel waar wij verbleven bestond uit allemaal kleine huisjes op een binnenplaats, allemaal kunstig geschilderd. Wat deze plek zo bijzonder maakt is dat je hier op het dak kunt slapen, onder de fantastisch heldere sterrenhemel.

De dag dat we aankwamen hebben we fietsen gehuurd en hebben we door de buurt gefietst, veel koude cola uit glazen flesjes gedronken en heb Boabab bomen gezien (dat stond op mijn bucketlist, dus dit deed me erg veel plezier). Ook hebben we het Court Royal bezocht waar de addellijke stam woont, die in een mini-dorpje van deze gedecoreerde huizen woont. Dit was mooi en ook fascinerend om te zien. Maar ook zo donker en claustrofobisch van binnen. Het was hier waar we de zegen van de oude vrouw kregen.

Dit bezoek was bijzonder en heel leuk om te zien, maar wat er voor mij wel uitsprong was het landschap en de rust. Terwijl je over de zandweggetjes fietst voel je de ontspannen sfeer van het land, de rust die het uitstraalt. Gewassen die wuiven in de wind, kinderen die schaterlachend voorbij rennen, en eeuwenoude bomen die als monumenten in het landschap staan. Hoe mooi dit kan zijn!

’s Avonds na een heerlijke bucket shower (wat een verschil water en zeep kunnen maken, ik voelde me opeens zo schoon!) even gekletst en toen vroeg naar bed. Wat beters te doen dan liggend op bed naar de sterrenhemel kijken? Ik word nog blij als ik er aan denk. In de open lucht, heldere sterren overal, en af en toe een briesje. Het was zo geweldig dat ik niet wilde slapen. En ik had nog wel een week onder die adembenemende hemel willen slapen, maar helaas moesten we zondag alweer terug naar Ouaga. En daar zit ik nu, weer thuis op mijn vertrouwde balkonnetje, een nieuwe week begonnen maar met mijn hoofd nog deels in Tiébélé.

Liefs van een dromerige Tayma

  • 25 Oktober 2016 - 10:00

    Joep:

    Manmanman, het is toch bijna poëzie! Genieten Tay, maar dat doe jij ook dus voel ik me niet schuldig;)

  • 25 Oktober 2016 - 09:59

    Ria Stevens:

    Hoi Tayma,
    Leuk om te lezen dat je zo geniet van de omgeving en de mensen! Goed om ook buiten het lab mooie dingen te zien van het land.
    Die hutjes doen me denken aan de hutjes in het Afrika-museum bij Nijmegen. Snuif het zand en de geurtjes maar goed op en sla ze op in je brein, zo behoud je mooie herinneringen. Veel succes met je onderzoekswerk daar!
    Lieve groeten,
    Dave en Ria Stevens
    p.s. we zijn verhuisd naar Doetinchem....

  • 25 Oktober 2016 - 11:35

    Meggie:

    Wederom mooi geschreven! Xx Meggie

  • 25 Oktober 2016 - 12:33

    Lisan:

    Leuk weer wat te lezen! Klinkt heel fijn. X lisan

  • 25 Oktober 2016 - 19:18

    Foxyfoxtrot:

    Super mooi! Je zorgt altijd voor een glimlach als ik je stukken lees. Super trots op je. Je neemt iedereen echt met je mee op je avonturen.. ben blij voor je dat je zoiets moois hebt kunnen zien en meemaken! Geniet er nog maar lekker van na, heeeel veel plezier en succes nog! ❤️

  • 25 Oktober 2016 - 19:58

    Marcella Saarloos:

    Mijn lieve nichtje is betoverd, betoverd door Afrika. Ontroerend mooi❤️

  • 26 Oktober 2016 - 09:38

    Judy:

    Zooo mooi. Zo mooi als het land is, ben jij ook. Van binnen en van buiten.1000 kusjes van mammie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tayma

Actief sinds 10 Okt. 2013
Verslag gelezen: 916
Totaal aantal bezoekers 25441

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2016 - 01 Februari 2017

Werken in Ouagadougou

14 September 2014 - 28 Augustus 2015

Studeren in Londen

28 November 2013 - 27 Februari 2014

Azie avontuur

Landen bezocht: